donderdag 7 april 2016

Tutorial Tulpenslinger





Allereerst dankjulliewel voor alle leuke reacties op mijn vorige bericht en 
naar aanleiding van mijn artikel in de Landleven! Superleuk!
Zoals beloofd hier de tutorial van het tulpenslingertje!

Gebruikte afkortingen:
losse = l
vaste = v
halve vaste = hv
stokje = st
cluster van 4 stokjes = 4st-cluster

Ik haakte deze van katoen (bijvoorbeeld van ByClaire Nr. 1 of Catania) met haaknaald nummer 3.

Je gaat een driehoekje van vasten haken en je begint onderaan in het puntje.
Haak 2 l (foto 1).
Haak 2 v in de 1e l die je gehaakt hebt, 1 l (foto 2) en keer je werk.
Haak 1 v, 2 v in de laatste steek, 1 l (foto 3) en keer je werk.
Haak 1 v, 1 v, 2 v in de laatste steek, 1 l, (foto 4) en keer je werk.






Voor nog meer duidelijkheid kun je onderstaand filmpje bekijken 
waar een toer van vasten gehaakt wordt.






Haak op deze manier 12 toeren van vasten (foto 5)
waarbij je dus aan het eind van de toer elke keer een vaste meerdert,
totdat je in totaal 13 vasten hebt. Hecht af.

Je blijft nu aan dezelfde kant van het het haakwerk, dus niet keren!
Met groen haak je in de eerste vaste van de toer: *(1 st, 2 l, 1 st), (foto 6) 2 v overslaan*, 
van * tot * 3 x herhalen.
Op de laatste steek eindig je met (1 st, 2 l, 1 st) (foto 7). Hecht af.






Weer aan dezelfde kant van het haakwerk blijven, dus niet keren!
Haak nu met roze in de eerst V: *4 st-cluster, 3 l *, van * tot * 3 x herhalen (foto 8 en 9),
eindigen met een 4 st-cluster. Hecht af.






In onderstaand filmpje laat ik zien hoe je op een mooie manier de clusters kunt haken.







Keer het werk niet en haak nu verder met wit. 2 v in de eerste steek (foto 10), 1 v, *3 v in de opening van 3 lossen, 1 v op volgende "tulp"*, herhaal van * tot * nog 3 keer. Eindig met 2 v in de laatste steek (foto 11). In totaal zijn er nu 21 vasten. Haak 1 l en keer het werk. 
Haak nog 2 toeren vasten, waarbij er niet gemeerderd wordt. 
Hecht niet af (foto 12).






Nu gaan we gelijk langs de 2 lange zijden van de driehoek haken.
1 l, 3 v (foto 13), 3 l, 1 hv bovenin het "steeltje", 3 l (foto 14).
12 v tot onderaan punt, 3 v in de punt, 12 v langs de andere zijde,
3 l, 1 hv, 3 l, 3 v (foto 15). Afhechten.






Het is aan te raden deze vlaggetjes te blokken, om ze goed in model te krijgen.
Ik doe dat gewoon op de strijkplank, met spelden vastzetten en goed natspuiten
...en dan weer laten drogen.






Je haakt de vlaggetjes aan elkaar met een ketting van lossen (foto 16).
Begin met 40 lossen, hecht het eerste vlaggetje aan, 
haak vasten van begin tot eind van de bovenkant, 10 lossen tussen de vlaggetjes, 
eindig weer met 40 lossen.
Haak met bijvoorbeeld groen er nog een toer vasten op (foto 17)
waarbij je alleen in de achterste lus van het v-tje steekt. 
Maak kwastjes aan de uiteinden met verschillende kleurtjes garen (foto 18).











Heel veel haakplezier!


15 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze leuk. Dankjewel voor het delen van het patroon en voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schatje! En super leuk dat je het patroon met ons wilde delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi, die wil ik graag voor mijn amerikaanse familie maken. Ze komen vanmorgen en dat ga ik niet meer redden, maar ik stuur 'm dan wel op.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Ellen,

    Bedankt voor de tutorial. Ik vind ze echt super schattig. Is misschien een leuk ideetje om te gaan maken voor bij mij op stage. Leuk om op te hangen. Fijn weekend.

    lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Ik ben nooit zo van de slingertjess, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ik deze wel een keer wil maken, ddus ik heb het op mijn pinterestbord geplaatst, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Súper bedankt, ik sla hem op!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh ook zo leuk, ik sla hem op.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Ik zag vorige week al een stukje op Instagram, en vind 'm heel leuk geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke lente slinger. Deze komt op mijn to do lijst! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg leuk! Goed idee om de tulpjes in vlaggetjes te verwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit vind ik nu eens eens superleuk patroontje, dank je wel
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.