donderdag 26 november 2015

Tutorial "Call the Midwife" Birthday Bunting

Vele van jullie kennen waarschijnlijk wel de BBC serie "Call the midwife"?
Dan weten jullie ook dat er in die serie vooral veel gehaakte dekentjes voorkomen,
de reden dat deze serie waarschijnlijk daarom ook zo populair is onder haaksters ;-)

zie ik regelmatig op internet voorbijkomen. 
(Voor de Nederlanders: deze is wel in het Engels).
Ik bedacht een variant op dit patroontje en haakte er een slingertje van.
En toen was daar de "Call the midwife" geboorteslinger!

Leuk om te geven als kraamcadeautje ;-)

Ik heb er gelijk maar een fototutorial voor jullie van gemaakt.
Enige haakervaring is wel handig bij dit patroon.

Many of you probably know the show "Call the midwife" on the BBC television?
Lots of nice crochet baby blankets are shown here, 
probably the reason this show is also popular among us ;-).
The very popular pattern of  "the midwife blanket" you can find HERE.
It inspired me to make a nice little birthday bunting.
Makes a nice gift for newborn babies don't you think?

And I made this foto tutorial for you.






Laten we beginnen:

Dit zijn de gebruikte afkortingen:
l = losse
st = stokje
v = vaste

Haak 4 l.
Toer 1: haak in de 1e l een st (foto 1) haak 3 l, keer het werk (foto 2)
Toer 2: haak 1 st in 1e steek (= meerdering) (foto 3)
haak 2 st op "stokje van lossen" van de 1e toer (=totaal 4 st), 3 l, keer (foto 4)


Let's begin:
(this pattern is written using UK crochet terms)

These are the abbreviations I used:
ch = chain
tr = treble
dc = double crochet
st = stitch

Chain 4.
Round 1: tr in first ch you've made (picture 1), ch 3, turn (picture 2)
Round 2: 1 tr in first st(=increase) (picture 3),
2 tr into last tr (made of 3 ch in round 1) (= 4 tr), ch 3, turn (picture 4).





Toer 3: 1 st in 1e steek, haak 2 st, haak 2 st op laatste st (= 3 l van vorige toer), 
3 l , keer (= 6 st) (foto 5)
Toer 4: 1 st in 1e steek, 4 st (foto 6), 2 st op laatste st, 3 l, keer (= 8 st) (foto 7)

Round 3: 1 tr into first st, 2 tr, 2 tr into last st (= tr made of 3 ch in previous round), 
ch 3, turn (= 6 tr) (picture 5)
Round 4: 1 tr into first st, 4 tr (picture 6), 2 tr into last st, ch 3, turn (= 8 tr) (picture 7)




Toer 5: 1 st in 1e steek, 6 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (= 10 st)
Toer 6: 1 st in 1e steek, 8 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (= 12 st)
Toer 7: 1 st in 1e steek, 10 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (= 14 st)
Toer 8: 1 st in 1e steek, 12 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (=16 st) (foto 8)
Toer 9: 1 st in 1e steek, 6 st, 3 l, 3 st overslaan, 5 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (foto 9)

Round 5: 1 tr into first st, 6 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (= 10 tr)
Round 6: 1 tr into first st, 8 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (= 12 tr)
Round 7: 1 tr into first st, 10 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (=14 tr)
Round 8: 1 tr into first st, 12 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (=16 tr) (picture 8)
Round 9: 1 tr into first st, 6 tr, ch 3, skip 3 tr, 5 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (picture 9)




Toer 10: 1 st in 1e steek, 4 st, 3 l, 1 v om boogje van 3 l van vorige toer, 
3 l, 2 st overslaan, 5 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (foto 10)
Toer 11:  1 st in 1e steek, 6 st, 2 st om boogje van 3 l, 3 l, 2 st om boogje van 3 l, 
5 st, 2 st op laatste st, 3 l, keer (foto 11)
Toer 12: 1 st in 1e steek, 8 st, 3 st om boogje van 3 l, 9 st, 2 st op laatste st, 
3 l, keer (foto 12)
Toer 13: 1 st in 1e steek, 22 st, 2 st op laatste st.

Round 10: 1 tr into first st, 4 tr, ch 3, 1 dc into chain space, ch 3, skip 2 tr, 
5 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (picture 10)
Round 11: 1 tr into first st, 6 tr, 2 tr into chain space, ch 3, 2 tr into chain space, 
5 tr, 2 tr into last st, ch 3, turn (picture 11)
Round 12: 1 tr into first st, 8 tr, 3 tr into chain space, 9 tr, 2 tr into last st, 
ch 3, turn (picture 12)
Round 13: 1 tr into first st, 22 tr, 2 tr into last st 




Haak 2 l, haak nu langs de lange zijkanten van de driehoek een toer van vasten (foto 13)
Dat zijn ongeveer 26 v langs de eerste zijde, dan 5 v in de punt (foto 15)
en dan weer ongeveer 26 v langs de andere zijde (foto 14)

Ch 2, make dc along the long side of the triangle (picture 13)
This is about 26 dc on the long side, make 5 dc into the corner of the triangle (picture 15)
and make about 26 dc on the other side back (picture 14).




Dan haak je 4 l, 1 st overslaan (foto 16) 1 st + 1 l, *1 st overslaan, 1 st + 1 l*,
Van * tot * herhalen, eindigen met 1 st op 1e vaste van de toer rondom. 
(= totaal 14 st, 13 openingen) (foto 17). Hecht af. (foto 18)

Then ch 4, skip 1 tr (picture 16) 1 tr + ch 1, *skip 1 tr, 1 tr + ch 1*, repeat from * to *, 
finish with 1 tr into the first dc of the dc round (=14 tr in total, 13 chain spaces) (picture 17)
Fasten off (picture 18)




Zo, nu is het eerste vlaggetje klaar! Haak er zoveel je wilt.
Voordat je de vlaggetjes aan elkaar haakt is het belangrijk om ze te blocken.
Ik doe dat altijd op mijn strijkplank, met spelden en een plantenspuit.
Vooral de rechterbovenhoek (hier zijn 4 lossen gehaakt) moet echt even in vorm worden gebracht.

Before you crochet the flags together, it's important to block them first.
I always use my ironing board, pins and a plant spray. 
Especially the right upper corner needs to be shaped in a good way.




Je haakte de vlaggetjes met een rij vasten aan de bovenkant aan elkaar tot een slinger.
Ik heb tussen de vlaggetjes een breedte van 10 lossen aangehouden,
en aan het begin en het eind van de slinger heb ik 40 lossen gehaakt.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is en wens je veel haakplezier!

To crochet the little flags together you begin with ch 40, 
then use the dc stitch on the upper side of the flag, between the flags I did ch 10.

I hope this tutorial is clear to you and I wish you a lot of crochet fun!

Tot gauw!
See you soon!


20 opmerkingen:

  1. Ik heb de serie gezien, maar moet bekennen dat de gehaakte dekens me niet zijn opgevallen. Tenminste, niet dat ik me kan herinneren. Leuke vlaggetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!!! Ik ken de serie niet maar vroeg me wel af waarom ze die dekentjes zo noemen.. hahaha, nu weet ik het. Ik vind je slingers prachtig...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik ken de serie ook niet :-) Het dekentje heb ik wel vaak gezien op facebook. Deze slinger vind ik erg leuk, een lief cadeautje.
    Groetjes,
    Akkelien
    (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk, dank je wel voor het patroon, ik ga 'm bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve vlaggetjes! En niet alleen voor bij een geboorte... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige vlaggetjes, ga ik voor de verjaardag van ons kleine meisje maken. Heel erg bedankt voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de leuke tutorial. De boeken van 'Call the midwife' zijn ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lijken mij ook leuk om eens te lezen!! Ga ik onthouden! Groetjes!

      Verwijderen
  8. Wat een leuke slinger voor alle jarige midwifes. Veel leuker dan de deken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi, mooi, mooi!!! Dank je wel voor de duidelijke uitleg!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooh zo lief!! Ik ben ook een "Midwife" fan en keek ook steeds of er iets moois gehaakts voorbijkwam in de serie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh wat een leukerd is dit! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk! Dank je wel voor het patroontje. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee om dit als kraamcadeau te geven! Dank je voor het delen van het patroon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. waw,ik heb al een dekentje gehaakt
    ben een super fan van call the midwife

    dankje wel voor het patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Very well explained, Ellen!!!!! Thaaaaanks!!!!
    I love it!
    Hope you have a nice day!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. This was a really great read, appreciation for taking the time to put it together! Touched on some very good...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.