zaterdag 3 januari 2015

Grote schoonmaak en een tutorial

Een nieuw jaar,
een nieuw begin...
Voor velen de aanleiding om eens goed de stoffer,
de poetslap, de bezem en de sopemmer te hanteren.

Persoonlijk heb ik daar niet zoveel last van ;-)
Maar ik vind het een mooi moment om de beschrijving
met jullie te delen voor het haken van een heus vaatdoekje.
Ik vind het woord in het Nederlands 
een beetje ondermaats (voor dit gehaakte doekje althans).
In het Engels klinkt het veel mooier: a dishcloth.

Het leek mij gewoon heel leuk om 
eens zo'n doekje te haken, maar nu hij af is,
vind ik het zonde om hem daadwerkelijk te gebruiken!
Dus eigenlijk is het nu een soort sierdoekje geworden.
Hij hangt er mooi bij....voor de sier.





En dan nu de beschrijving:

Gebruikt garen: 100% katoen
(ik gebruik katoen van Phildar en Catania)
Haaknaald: nr. 2,5

l. = losse
v. = vaste
h.st. = half stokje

Ik haakte 60 l.,
(maar de breedte mag je natuurlijk zelf bepalen, 
als het maar deelbaar is door 2)

1e toer: 
2 l. voor 1 h.st., dan steek je in de 3e losse van de naald
en haakt * 1 v, 2 l., en 1 v. in de volgende steek.
Dan sla je 1 losse over* en herhaal dan van * tot *.
Je eindigt met 1 v., 2 l., 1 v. op de volgende st., 1 h.st. op de laatste st.

2e toer:
2 l. voor 1 h. st., * 1 v., 2 l., 1 v. in de boog van 2 l. van de vorige toer*,
herhaal van * tot *. 
Eindig met 1 h.st. op de 2e l. van de vorige toer. 
Herhaal steeds de 2e toer.

Description in English (US terms):
 Yarn used: 100% cotton, Phildar and Catania

chain = ch.
single crochet = sc.
half double crochet = hdc.

Start with 60 ch.

row 1: 2 ch (count as 1 hdc.), then in 3rd ch. from hook:
* 1 sc, 2 ch, and 1 sc in next stitch.
skip 1 ch*, repeat from * to *.
You finish the row with: 1 sc, 2 ch., 1 sc. in next stitch, 1 hdc in the last stitch.

row 2: 2 ch  (count as 1 hdc), * 1 sc., 2 ch, 1 sc. into chain 2 loop*,
repeat from * to *. End with 1 hdc in 2nd ch. from previous row.
Keep repeating row 2 from now on.





Ik wisselde om de 7 toeren van kleur
en haakte in totaal 42 toeren.
Voor de afwerking haakte ik gewoon een toer vasten rondom het lapje.

Als applicatie haakte ik een appeltje.
Het is een patroontje van Ingthings, HIER te vinden.

I changed colours every 7 rows, which made 42 rows in total.
Around the dishcloth I crocheted sc.
The little apple is from Ingthings, you can find the pattern HERE.

Unfortunately I'm not using this dishcloth, because I think it's too beautiful ;-)
But maybe you will??




Als ik nu verder geen ideeën meer zou hebben om te haken,
dan zou ik er misschien toch een stapeltje van haken
en ze gewoon gaan gebruiken.
Maar dat is bij mij niet het geval :-)
Al moet ik zeggen dat het heerlijk weghaakt!

Ben benieuwd of jullie het leuk vinden....vaatdoekjes haken!

PS: nog bedankt voor al jullie lieve wensen!

10 opmerkingen:

  1. Hartstikke leuk doekje, dank voor het delen!
    Groot gelijk dat je het voor de sier houdt. Ik zou het ook niet over mijn hart verkrijgen om het als vaatdoekje te gebruiken. ;-)
    De beste wensen voor een fijn en creatief 2015!
    xhaafner

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel te mooi om te gebruiken. Zo komt het huis nooit schoon;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor het delen van het patroon. Ik zou 'm inderdaad ook lekker laten hangen of liggen als decoratie! Te mooi om te gebruiken.

    Groetjes, Daphne
    www.haak-en-maak.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk dit doekje! Mooie steek! Ik zou het inderdaad ook maar gewoon neerhangen voor de sier! Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me wel een heerlijk 'haak-maar-raak-patroontje' waar je niet heel erg over na hoeft te denken als je het éénmaal in de vingers hebt. Dus wie weet heb je dan ook zomaar een hele stapel bruikbare doekjes! Maar deze is inderdaad eigenlijk te mooi om te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk geworden ,hangt daar prachtig voor de sier .
    Groetjes Geerke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi! Ik had ooit een paar bollen katoen en dacht dat het leuk zou zijn een theedoek te breien....maar ja, dan is ie af en dan ineens kan ik me niet voorstellen dat het werkt, een gebreide theedoek. En dus haakte ik er nog maar een vrolijk randje om en legde het op de stapel dekentjes/dingetjes die ik al had!! Een goed en fris nieuwjaar wens ik je. Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is die fleurig, heel mooi. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb al vaatdoekjes gehaakt maar vind het ook zonde om ze te gebruiken, dus geef ik ze meestal weg.
    maar nu ik zie hoe mooi ze liggen, hangen denk ik toch dat ik er nog eens aan ga beginnen. Die van jou is heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooie vaatdoekjes, bijna te mooi om te gebruiken :-) Niet zo'n haakkrak dus ga me er niet meteen aan wagen denk ik :-)
    http://mizolilie.blogspot.be/2014/12/bijna-weer-een-jaar-voorbij.html

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.