dinsdag 12 augustus 2014

Tutorial (NL) uiltje


In dit bericht zagen jullie de uiltjes die ik had gehaakt.
Deze waren een afscheidscadeautje voor de twee kleuterjuffen,
omdat mijn jongste zoon groep 2 gaat verruilen voor groep 3.
Dus mijn jongste is geen kleuter meer....




De vraag of er een beschrijving van dit uiltje bestaat, kwam natuurlijk.
En die bestaat. Maar in het Engels, deze is namelijk gemaakt door Kristi Tullus.
Ik heb haar gevraagd of ik een Nederlandse vertaling mocht maken....
en dat mocht!

KLIK HIER voor de beschrijving in PDF-formaat! 
(kan je hem op je eigen computer opslaan)

De beschrijving wijkt iets af van het origineel en 
voor de afwerking en de originele tekst kun je HIER Kristi's beschrijving bekijken.

For my English readers:
I made a Dutch translation of the tutorial of this cute little owl,
I already have written about in this post.
The original English tutorial can be found HERE!


Haakpatroon Uiltje
(Nederlandse (iets aangepaste) versie van het origineel: )





De technieken en gebruikte steken:
In het rond haken, losse, vaste, meerderen, onzichtbaar minderen.

De maat:
Hangt natuurlijk af van het garen wat je gebruikt. Ik haak dit uiltje van Stonewashed garen van Scheepjeswol, met haaknaald nr. 3.
De uiteindelijke afmeting is dan: +/- 8 cm.

Afkortingen:
l = losse
hv = halve vaste
v = vaste
st = stokje
hst = half stokje
dst = dubbel stokje

Opmerkingen:
Haak in een spiraal, dus sluit de ronde niet! Gebruik een markeerring om de laatste steek van de ronde aan te geven.

Het lijf:
Wordt gehaakt van onder naar boven.
Toer 1: haak 2 lossen, haak 6 v in de 2e l vanaf de haaknaald (6)


Toer 2: 1 v, 3 v in de volgende v haken, 3 v in de volgende v haken, herhalen (14)


Toer 3: 3 v, 3 v in de volgende v haken, 3 v in de volgende v haken, 5 v, 3 v in de volgende v haken, 3 v in de volgende v haken, 2 v (22)


Toer 4: 4 v, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 8 v, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 4 v (28)


Toer 5: 6 v, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 12 v, 2 v in de volgende v haken, 2 v in de volgende v haken, 6 v (32)



Plaats een markeerring (of liever nog een draadje), bij de 11e toer in de 19e steek. Dit geeft het midden van het gezicht aan.



Toer 6-12: v in iedere v (32)
Toer 13: 10 v, 2 v samenhaken, 14 v, 2 v samenhaken, 4 v (30)
Toer 14: 14 v, 2 v samenhaken, 4 v, 2 v samenhaken, 8 v (28)
Toer 15: 6 v, 2 v samenhaken, 18 v, 2 v samenhaken (26)
Toer 16: 2 v, 2 v samenhaken, 11 v, 2 v samenhaken, 9 v (24)
Toer 17: 1 v, 2 v samenhaken, 8 v, 2 v samenhaken, 3 v, 2 v samenhaken, 6 v (21)
Toer 18: 1 v, 2 v samenhaken, 4 v, afhechten (laat een lange draad eraan!) (20).
Vul het lijfje op, maar laat de bovenkant nog even open.



De ogen:

Sluit elke ronde met een hv, dit maakt het mooi rond.
Toer 1: Haak 2 lossen, haak 7 v in de 2e losse vanaf de haaknaald.

Toer 2: 2 v in elke v haken (14), eindigen met 1 hv. Afhechten.





De linkervleugel:
Haak 2 l.
Toer 1: haak 6 v in de laatste l vanaf de haaknaald (6)
Toer 2: haak 2 v in de v, haak 2 v in de volgende v, 1 v en 1 hst in volgende v, 1 hst en 1 st in de volgende v, 1 st en 2 dst in volgende v, hecht af.



De rechtervleugel:
Haak 2 l.
Toer 1: haak 6 v in de laatste l vanaf de haaknaald (6)
Toer 2: haak 1 hv, 3 l, 1 dst en 1 st in de eerste v,
haak 1 st en 1 hst in de volgende v,
haak 1 hst en 1 v in de volgende v,
haak 2 v in de volgende v, haak 2 v in de volgende v, hecht af.


Werk de draadjes weg en haak met vasten rondom de vleugeltjes, als volgt:
1 v, 2 v in volgende steek, herhalen tot je rond bent.




Zet de uil in elkaar als volgt:
Naai de ogen op de goede plek. Ik gebruik zelf altijd gewoon naaigaren, dat is goed onzichtbaar te naaien.
Zet 2 zwarte kraaltjes op de ogen. Je kunt ook veiligheidsoogjes gebruiken, maar ik vind voor dit uiltje de kraaltjes leuker.
Naai een snaveltje met een paar stiksteken (zie foto).
Naai de vleugeltjes aan, laat de onderkant van de vleugels een beetje hangen, dus niet volledig vastnaaien.


Nu kun je eventueel nog wat extra vulling gebruiken en de bovenkant dichtnaaien of haken met vasten. Dit laatste heb ik met dit uiltje gedaan.
Neem wat draden van het garen (3 kleuren) en knoop deze aan weerszijden op de kop. Knip op gewenste lengte af.
Haak eventueel nog een lusje van lossen midden op de kop. Ik haakte hier 18 lossen voor de lus.


Zoals al vermeld is dit een ontwerp van Kristi Tullus : http://engsidrun.spire.ee/ .

Voor deze tutorial heb ik grotendeels haar beschrijving vertaald, maar wel mijn eigen foto's gebruikt.

Voor vragen kun je altijd contact met mij opnemen via: ellebel5.blogspot.nl



Veel haakplezier toegewenst!

En natuurlijk vind ik het leuk om te zien hoe jullie uiltjes eruit zien!





11 opmerkingen:

  1. Super, nu de tijd nog vinden om er enkele te haken... Lees : ooit dus ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het delen van dit leuke uiltje.

    Groetjes, Janny Bijlstra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh, wat leuk, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super leuk. Bedankt voor het delen van deze tutorial. Ik heb hem meteen doorgestuurd aan mijn schoonzusje to be want zij is dol op uiltjes!! hihi. Een hele fijne dag verder.

    groetjes Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk uiltje is het! In stonewashed krijgt ie een hele andere 'look'. Ik heb het patroon van dit uiltje ruim een jaar geleden vertaald en op mijn blog gezet. Maar dan de korte versie, zonder foto's en zo. Wellicht handig voor gevorderde haaksters. Zie het bericht van 27 juni 2013 op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lief dat je een vertaling gemaakt hebt.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat 'n schatje! Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. So sweet!! Thanks for sharing :D
    Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor het patroon van het uiltje. Heel leuk ! Groetjes, Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor het patroontje.
    Ik verzamel brei- en haakpatroontjes van uiltjes/uilen.
    Als ik een 'goede' periode heb probeer ik zoveel mogelijk iets uit mijn uil-patroontjesmap te haken of te breien. Gelukkig kan je liggend ook aardig goed haken en vermaak ik me goed met haken, kaartjes maken. lezen en puzzelen.
    Ik kijk dan ook altijd weer uit naar nieuwe mailtjes met daarin hoop ik, nieuwe leuke patroontjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.