woensdag 14 mei 2014

Doily crochet pattern

Wat een leuke en lieve reacties weer op mijn vorige bericht!
En....zoals beloofd geef ik hier jullie de beschrijving van de doily!

As promised in my last post, I hereby give you the pattern of the doily!





Het haakschema vond ik op de site van Lana Creations.

You can find the pattern on the site of Lana Creations.


  doily crochet free pattern, lace crochet doily


Deze eerste doily haakte ik precies volgens het schema
(nu ja, met wat kleine foutjes erin).

The first doily I crocheted exactly according to the schedule.




Maar ik was niet helemaal tevreden over het resultaat.
Het binnenste bloemetje vond ik niet zo mooi in het geheel passen.

Dus ik waagde een nieuwe poging...

But I wasn't exactly pleased with the result.
I didn't like the inner flower of the doily.
So I did a 2nd attempt...




Was al beter, vond ik, maar nog niet perfect.
Dus nog een kleine aanpassing aan het bloemetje.
Nu vond ik het een leuk resultaat!

It became better, I was almost there.
A little adjustment and now I'm pleased with the result!




Ik haakte het bloemetje als volgt:

Je zet 6 lossen op en sluit deze in een ring.
1e toer: 18 stokjes in de ring.
2e toer: 5 lossen, *2 stokjes overslaan, 1 half stokje, 4 lossen*, van * tot * herhalen.
3e toer: in de boogjes haken: 1 vaste, 1 half stokje, 3 dubbele stokjes, 1 half stokje, 1 vaste.
4e toer: 3 halve vasten om boven op blaadje te beginnen, *1 halve vaste op de top, 8 lossen*, 
herhaal van * tot *.
Verder haakte ik gewoon volgens het schema.


Here's my description of the inner flower:

Chain 6 and make a ring.
1st round: 18 dc into the ring.
2nd round: chain 5, skip 2 dc, 1 sl st, chain 4*, repeat from * to *.
3rd round: to make the flower leafs: 1 sc, 1 hdc, 3 tr, 1 hdc, 1 sc.
4th round: 3 sl st to start at the top of the leaf, *1 sl st at the top, chain 8*. Repeat from * to *.
From round 5 you just follow the schedule.




Wie weet worden jullie nu ook "doily-verslaafd"!
Tot gauw!

Who knows, you will become also a "doily addictive"!
See you soon!

23 opmerkingen:

  1. Adorable! I haven't crochet any doilies for a long time, I'm now tempted to start again!
    Vicki

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, Echt super leuk.

    Groetjes Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deze is gelinked https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gaaf! Echt vrolijk al die kleurtjes, groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel!! Ik denk... dat ik deze doily op vakantie ga maken. Ergens in het zonnetje (hoop ik) :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg mooi! Je kleurencombinatie vind ik ook erg lovely!
    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor het delen, ik was net op zoek naar een leuk patroon van een Doily ;-))
    Ik ga deze vanavond meteen maken!
    Wat een gezellige blog heb je, ik wil je graag volgen maar ik zie nergens op je blogje waar ik dat aan kan klikken
    ;-)) Groetjes Chantal Blogje HaakBrei-n

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan me volgen via Bloglovin' of Facebook. Groetjes!

      Verwijderen
    2. Hoihoi, ik heb je toegevoegd op mijn blogje bij " inspirerende blog en blogs die ik volg" :-) ik vind deze doilys zo mooi, ik heb er een stelletje gemaakt deze post ik dit weeekend op mijn blog. Fijn zonnig weekend. Groetjes Chantal

      Verwijderen
  9. Mooi!! Bedankt voor het patroontje, xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg leuk. Ben ik nou net bezig met doileys

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi!!! Bedankt voor het patroon en je extra uitleg. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat superleuk! Inderdaad, je derde poging is het mooist :) Tjah... het verschil zit hem in de kleine dingen...! Zie ineens in je Header dezelfde onderzetters waar ik net over gepost heb! :) Wat zijn ze leuk he.. en verslavend om te haken.
    Mag ik je vragen; wat doe jij met deze doily's? Zet je er een vaasje op... zet je ze op tafel..? Ik vind ze op de foto superleuk, maar als ik ze dan op tafel denk ik.. mwah... ;)

    Lieve groetjes, Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een beetje mijn probleem hoor. Ik vind ze heel leuk om te haken, maar dan..? Ik gebruik ze idd onder een vaasje of een mooi kommetje. Ik wissel het een beetje af. Ik vind het juist wel leuk om er gewoon eentje op tafel of een mooi kastje te leggen en verder niks..

      Verwijderen
  13. Wat een leuke doily en 3e keer goede keer.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn ze mooi,alle drie wel moet ik zeggen...bedankt voor het delen!

    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om het proces om tot de perfecte doily te komen mee te lezen en kijken! Ja, ik ben het met je eens, de laatste is echt perfect!
    Zou dit mij dan eindelijk uit mijn 'niet-haakstand' halen van de laatste maanden?
    Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Very pretty! Glad to see the art of doily making isn't lost. Thanks so much for linking up at the Make it Monday Party! Hope to see you again next week.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.